• In welke landen ben ik verzekerd?

    Je bent enkel verzekerd in de landen die op het verzekeringsbewijs staan (en niet
    doorstreept zijn).

    Wanneer je toch moet reizen naar een land waar jouw wagen standaard niet verzekerd is
    neemt je contact op met onze diensten. Wanneer je met de wagen buiten de Schengenzone
    wil reizen vraag je ook best een Renta Drive Certificate aan. Meer info op
    https://www.rentadrive.org/nl/wat-een-drive-certificate

  • Hoe vraag je een kopie van je verzekeringsbewijs aan?

    Je verzekeringsbewijs (vroeger de “groene kaart”) is een verplicht boorddocument. Je moet het kunnen tonen bij een controle, op papier of digitaal.

    Heb je het document niet bij je? Geen zorgen. Je vraagt het makkelijk zelf op via onze online tool of je laat hem zien in je app. 

    Groene kaart online in de app
    Je vindt je groene kaart ook in de app, zo heb je je groene kaart altijd bij de hand. 

    Download hier de app. 

    Opvragen via online tool 

    • Je inschrijvingsbewijs (daarop vind je het VIN-nummer en je nummerplaat)

    Vul je gegevens in en je ontvangt het verzekeringsbewijs meteen via e-mail.
    Klik hier en start je aanvraag.
     
    Vragen?
    E-mail: sales@directleaseprive.be
    Telefoon: 03-544 29 20

  • Wie mag er in mijn auto rijden?

    Iedereen die in het bezit is van een geldig definitief rijbewijs (een voorlopig rijbewijs is dus niet geldig). Let op: jij blijft verantwoordelijk voor de auto!

  • Waar kan ik mijn banden laten verwisselen?

    Raadpleeg de bestuurdersapp (te downloaden voor Android en Apple) of onze website om je bandencentrale te vinden.
    Voor nieuwe banden maak je zelf een keuze bij volgende erkende leveranciers :

  • Wanneer moet ik mijn jaarlijkse kilometerstand doorgeven?

    Nadat je een volledig jaar in je Privé Lease auto hebt gereden, vragen wij je je kilometerstand door te geven. Je krijgt hiervoor een e-mail, dus je hoeft hier niet zelf aan te denken. Het enige dat je dan dient te doen is de instructies in deze e-mail opvolgen en je kilometerstand invullen. De rest regelen wij voor je.

  • Waar ga ik heen voor reparatie en onderhoud?

    Voor reparatie of onderhoud aan je leaseauto kies je zelf een dealer. Deze regelt vervolgens de aanvraag met DirectLease. Je hoeft zelf verder niets te doen. Enige voorwaarde is dat het een officiële merkdealer moet zijn.

    Heeft je leaseauto onderhoud nodig, of is er iets stuk? Dan kies je zelf een officiële merkdealer bij jou in de buurt. Die regelt alles rechtstreeks met ons. Jij hoeft dus niets voor te schieten of ingewikkelde administratie te doen.

    Belangrijk:
    Je moet wel altijd naar een erkende merkdealer gaan. Alleen dan kunnen we de kosten vergoeden.

    Zo werkt het:

    • Maak zelf een afspraak bij een officiële dealer van jouw automerk.
    • Geef aan dat het om een leaseauto van DirectLease gaat.
    • De dealer neemt contact met ons op voor goedkeuring.
    • Jij brengt je auto weg en zij regelen de rest.

    Bij twijfel kun je altijd even contact met ons opnemen. We helpen je graag op weg.

    Vragen?
    E-mail: sales@directleaseprive.be
    Telefoon: 03-544 29 20

  • Wanneer moet ik op onderhoud gaan?

    Dit verschilt per auto. Raadpleeg hiervoor uw dealer of het instructieboekje.

  • Mag ik de auto meenemen naar het buitenland?

    Ja dat mag. Kijk op je verzekeringsdocument welke landen binnen de dekking vallen.

    Niet geldig in Marokko en Turkije.

  • Waarom kunnen fabrieksopgaven in de praktijk afwijken?

    Bij DirectLease geven we altijd de officiële gegevens van autofabrikanten door (op basis van de WLTP-normering), zoals rijbereik, brandstofverbruik, laadsnelheid en laadvermogen. In de praktijk kunnen deze cijfers echter afwijken. Dat komt doordat verschillende factoren een invloed hebben op het werkelijke verbruik, de laadtijd en de prestaties van een wagen, ongeacht de brandstofsoort.

    Welke factoren spelen een rol?

    De opgegeven waarden worden gemeten onder gestandaardiseerde testomstandigheden. De werkelijke cijfers zijn vaak minder gunstig dan wat de autofabrikant opgeeft. In de praktijk kunnen onder andere de volgende factoren een verschil maken:

    • Rijstijl: Snel optrekken en hard rijden verbruiken meer energie dan een rustige rijstijl.
    • Weersomstandigheden: Koude, hitte en wind kunnen het verbruik en de laadsnelheid beïnvloeden. Batterijen presteren het best bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden.
    • Belading: Een zwaarder beladen wagen verbruikt meer energie, zeker in heuvelachtig gebied.
    • Accuniveau: Een elektrische wagen laadt sneller op bij een lage accustand. Naarmate de batterij voller raakt, vertraagt de laadsnelheid.
    • Wegdek en hoogteverschillen: Rijden in de bergen of op ruwer asfalt vraagt meer energie.
    • Gebruik van airco of verwarming: Deze systemen verbruiken extra stroom of brandstof en kunnen het rijbereik verkleinen.
    • Rijomstandigheden: Bij benzinewagens is rijden op de snelweg vaak zuiniger dan in de stad. Bij elektrische wagens is dit net omgekeerd: ze verbruiken op de snelweg meer energie dan in stadsverkeer.

    Waar vind ik realistische verbruiks- en laadgegevens?

    Wil je een beter beeld krijgen van wat je in de praktijk kunt verwachten? Neem dan eens een kijkje op:

    🔹 De website van de autofabrikant – Hier vind je de officiële specificaties en extra info, zoals stads- en snelwegverbruik.
    🔹 ev-database.org – Voor praktijkervaringen met elektrische wagens.

    Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!

    Vragen?
    E-mail: sales@directleaseprive.be
    Telefoon: 03-544 29 20